تبلیغات
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه
اللهم عجل لولیک الفرج


سید محمد حسن الهی طباطبائی رحمة الله علیه

دعای فرج عملی

وای منتظر راستین! تا به حال چند بار برای تعجیل فرجش دعا كرده‌ای؟ هزار بار؟ هزاران بار؟ در شمارش نمی‌آید!

نمی‌خواهی این بار گونه‌ای دیگر تعجیل در ظهورش را بخواهیم؟


و چقدر دوست داشته‌ای كه او از پرده‌ی غیبت درآید، پس بیا این بار یك دعای فرج عملی بخوانیم.

والعصر! و قسم‌ به صاحب عصر، عصاره‌ی خلقت، مهدی موعود كه:

 انَّ الانسانَ لَفِی خُسر! انسان در خسران و زیان است و تنها آنان از این خسران در امانند كه: آمنوا و عملوا الصالحات ...

آنان كه دو شرط ایمان و عمل صالح را با هم داشته باشند كه هیچ یك از آن‌ها به تنهایی آدمی را به سر منزل نخواهد رساند چون خداوند نفرمود: واذكروا الصالحات...


یعنی فرج دعای عملی می‌خواهد. یعنی باید با رفتار و كردار درست، فرج را نزدیك كرد. گفتارِ تنها كفایت نمی‌كند كه اگر تمام عالم دعای فرج بخوانند اما این دعا در عمل نیاید، خداوند امام زمان را نخواهد فرستاد.

دعای گوشه‌نشینی كه عافیت طلبد     اگر هزار نماید یكی اثر نكند

و ذكر عملی یعنی حركت كردن و ما همیشه به دنبال آسان‌ترین و بی‌دردسرترین راه می‌گردیم، دعا كردن آسان است، لذت دارد. اما چون كار و رشد و فعالیت، همت و پشتكار و حركت می‌خواهد به دنبالش نمی‌رویم. چنان كه امام صادق علیه السلام فرموده‌اند:

«مَنْ سُرَّ أَنْ یَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِر»[2]

هركس دوست دارد كه از اصحاب قائم باشد باید كه منتظر باشد و ورع را پیشه سازد و به محاسن اخلاق عمل كند در حالی كه منتظر است.

معلوم است همه‌ی خیر و خوبی‌را دوست دارند كه: انَّه لِحُبِّ الخَیر لَشدید [3] اما دوستی مهدی فقط در قلب خلاصه نمی‌شود و حب به تنهایی راه نجات نیست.

ما انسان‌ها فقط در « حب خیر» شدیدیم، اما در عملِ خیر نه! خوبی را دوست داریم، اما همت‌مان به اندازه‌ی دوستی‌مان نیست، بلكه فرسنگ‌ها از آن فاصله دارد. و انتظار مفهومی است كه یك بُعد ظاهری دارد و یك بُعد باطنی. بُعد ظاهری آن دست روی دست گذاشتن و فقط به دعا بسنده كردن است و بُعد باطنی آن همان دعای فرج عملی است.

« وَ بِذَلِكَ أَمَرَنِی رَبُّ الْعَالَمِینَ فَلَوْ تَطَاوَلَتِ الدُّهُورُ وَ تَمَادَتِ الْأَعْمَارُ لَمْ أَزْدَدْ فِیكَ إِلَّا یَقِیناً وَ لَكَ إِلَّا حُبّاً وَ عَلَیْكَ إِلَّا مُتَّكَلًا وَ مُعْتَمَداً وَ لِظُهُورِكَ إِلَّا مُتَوَقَّعاً وَ مُنْتَظَراً وَ لِجِهَادِی بَیْنَ یَدَیْكَ مُتَرَقَّباً فَأَبْذُلُ نَفْسِی وَ مَالِی وَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ جَمِیعَ مَا خَوَّلَنِی رَبِّی بَیْنَ یَدَیْكَ وَ التَّصَرُّفَ بَیْنَ أَمْرِكَ وَ نَهْیِك‏»[4]

و پروردگارم مرا بدین فرمان داده اگر روزگارها به درازا بكشد و عمرها بلند گردد در من جز یقین درباره‌ات و جز دوستی تو و اتكاء و اعتماد به حضرتت و توقع و انتظار برای ظهورت و جهاد در ركابت افزوده نگردد. پس نفس خودم و مال و فرزندان و اهلم و تمام آنچه پروردگارم به من عطا كرده را در راه تو امر و نهی‌ات بذل می‌كنم.


اما مولای مان!
باغ دل‌های ما بی‌تو همواره پاییزی است تا كی می‌توانیم در انتظار بهار تو بمانیم.

امروز ما بیچارگان امید فرداییش نیست       این دانی و با ما هنوز امروز و فردا می‌كنی  

وَ انَّ الموتَ حَق ...
هیچ برون نمی‌رود از دلم آرزوی تو

و می‌گویند:

« آیت الله الهی از سید بحر العلوم خیلی حرف می‌زد و از او می‌گفت كه چقدر با حضرت ارتباط داشته است.» [5]

اما از خودش و ارتباطش با حضرت صحبتی نیست. فقط در یك جمله می‌گویند: « او فدایی حضرت بود»[6]


الهیه      شرح حال عارف ربانی سید محمد حسن الهی طباطبائی ص 165 تا 169


[1] - به نقل از آقای سید محمد الهی

[2] - بحارالانوار ج 52 ص 140

[3] - سوره مباركه عادیات آیه 8

[4] - مفاتیح الجنان زیارت حضرت صاحب الامر (عج)

[5] - به نقل از آقای سید محمد الهی

[6] - به نقل از آقای سید محمد الهی


تعجیل در فرج بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات


[ سه شنبه 3 بهمن 1391 ] [ 04:34 ق.ظ ] [ استادحسین ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

گر سوی مُلکِ عدم باز بیابی راهی/ شاید از سِرّ وجودت بدهند آگاهی

زنگ دل را به یکی قطره اشکی بِزُدایی/ به صفا کوش اگر جام جهان بین خواهی

مفتقر! بنده درگاه ولایت شو و بس/ نیست در مُلک حقیقت به از این درگاهی
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
چت باکس


امکانات وب

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

سوء زن